dinsdag 10 oktober 2017

Ragged Mountain Studio



Na jarenlang ervaring te hebben opgebouwd in geluids- en studio techniek en als muzikant natuurlijk, heb ik ingezien dat je met redelijk simpele middelen een goed klinkende studio kan bouwen. Eventueel op iedere gewenste locatie! Geen uitgebreide batterij knoppendozen en eindeloze kabelkluwens!
Mijn visie is dat de sfeer, ruimte en microfoons belangrijker zijn dan electronica. Er moet zo min mogelijk staan tussen de bron en het eindproduct. Minder is meer!!

Om alles vast te leggen beschik ik over een
uitgebreide collectie condensator- en dynamische microfoons. De digitale basis is een Tascam US 1800 audio interface waarmee 16 kanalen onafhankelijk tegelijkertijd op een computer kunnen worden opgenomen. Eventueel op iedere gewenste locatie! De software die ik gebruik voor opname, bewerkingen en mastering is Adobe Audition.

Ik heb een werkwijze ontwikkeld waarbij het mixen en masteren gelijk op gaan. Als de gemasterde opname niet goed klinkt, moet meestal de mix aangepast worden! Het resultaat is dat de verschillende nummers in hoge mate een gelijke klankkleur en volume hebben zonder dat er een overmatige compressie nodig is en alles mooi open, diep en helder blijft klinken.

Op deze manier weet ik een mooie warme natuurlijke sound te creƫren, perfect voor "singer/songwriters" en folk/americana of jazz gerichte akoestische muziek. Ook voor soundscapes en/of filmscores draai ik mijn hand niet om.

Niet alleen ik zelf maar ook bands en solisten als PennyLeen, Orit Shimoni, Enrico Berretta, Daan Bolwerk, The Hummingbirds, Iris Rijnsewijn, de Reisgenoot, Martin Korthuis & band, Kenna & Cox, Jessica Kilroy, Chayah, Rosa Sky, Stef Vink, VisAge, Wild Oat, Sirocco, Walkin' Bus, Mischa Lelieveld, Jos Wijnen, Jolanda Peters en zelfs de nodige rappers samen met Convex Kafka hebben mogen ervaren hoe het is om, zonder tijdsdruk, mooie muziek vast te leggen in mijn (mobiele) Ragged Mountain Studio...

Leuke bijkomstigheid, mijn studio is sinds 2015 geheel SOLAR POWERED! (met dank aan NovaVolt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten