dinsdag 10 oktober 2017

Workforce, my instruments and gear



Klira "Golden Beach" modelnr.204, serienr.781220, bouwjaar 1978. In mijn opdracht in Duitsland handgebouwde dreadnought. Toen kon ik 't betalen... Er zit een Shadow piézo-element in de brug. Dit is mijn belangrijkste gitaar. In de loop der jaren zijn de meeste nummers hier op geschreven. Ik heb 'm ook bij zo goed als ieder optreden bij me. In 2006 viel plotseling de originele slagplaat er af. Ik heb 'm vervangen door een iets ander, zelf ontworpen en gemaakt exemplaar. Het verhaal achter deze gitaar is in 2009 in het boek "Notenmix" (de leukste Deventer muziekverhalen, Corps 9 Publishers, ISBN 978-90-79701) verschenen.

Cimar "Jumbo" modelnr.390, serienr.70212, bouwjaar onbekend. Ik heb 'm tweedehands gekocht bij de niet meer bestaande winkel "Musica" in 1987. Ik had hem jaren eerder al eens zien hangen maar had er toen geen geld voor. Er zit een Shadow piézo-element in de brug. Deze Japanse gitaar kan zich, ondanks z'n vrij lage aanschafprijs, goed meten met de Klira. En buiten dat..., ik vind 'm nog steeds erg mooi...

Takeharu WTK-100 "Folk" 12-str. serienr. 70680, bouwjaar 1977. Mijn eerste "echte" gitaar. Nieuw gekocht in 1978 bij "de Grauw" in Twello. Deze japanner heeft, niet lang na aanschaf een val van een metertje of zes op een marmeren vloer overleeft! (Mijn vader vond het nodig mij te pesten...) Ik heb 'm echter zelf kunnen repareren en ik speel er nog dagelijks op. Ook op het podium doet hij het nog steeds goed, al wordt hij we wat bejaard... Eigenlijk heb ik nog nooit een betere 12-string in handen gehad! De pick-up is hetzelfde als de Klira en Cimar. Ik heb deze gitaar al jaren in een "open" C stemming staan. Erg laag dus...

Celebrity Ovation modelnr.cc67, serienr.293315, bouwjaar 1983. Ik heb 'm in oktober 2006 gekregen van fan Johan Bergman. Hij deed er niets mee en vond dat ik er meer aan had... Hoeveel gelijk kan je hebben! De gitaar was nauwelijks bespeeld en dus nog zo goed als nieuw. De bespeelbaarheid was niet al te best dus ik heb er even hard aan moeten werken. Nu speelt hij heerlijk. Het is een goede middenklasser en heeft zich op het podium en in de studio al ruimschoots bewezen. Het is één van mijn vaste maatjes... Ik heb 'm in dezelfde lage open C stemming staan als de Takeharu 12-string. Het is eventueel een mooie back-up voor mijn oude Klira.


Martin D35 Reimagined, serienr. 21770913, bouwjaar 2018. Nieuw gekocht bij The Fellowship of Acoustics in Dedemsvaart op 6 mei 2019. Okay, ik wist dat ik door een meevaller eindelijk mijn al veertig jaar gewenste Martin gitaar kon kopen maar dat het op deze dag zomaar zou gebeuren was een pure overval. Mijn gewaardeerde collega/vriend Enrico Berretta belde mij op of ik zin had om even mee te gaan naar de "Fellowship". Eigenlijk was ik aan het wachten op "songstress" Orit Shimoni die die dag aan zou komen. Zij bleek door omstandigheden pas een dag later naar Deventer komen dus ik kon mee met Enrico, totaal niet van plan om werkelijk met een gitaar terug te keren. De overmaat aan prachtige instrumenten en het vinden van precies dé gitaar waar je naar zoekt was echter té overweldigend. "...Dit is 'm helemaal, ik heb nú het geld, waarom zou ik wachten..." Van origine zat er geen pickup in de gitaar maar ik heb er op 16 mei 2019 een K&K pure mini pickup ingebouwd en op 17 mei heb ik de gitaar voor het eerst mee het podium op genomen. Martin heeft eindelijk zijn... Martin!!

Recording King RP-06 serienr: A 3112930, bouwjaar2014(?) Een zogenaamde parlor gitaar. Naar Amerikaans ontwerp, volgens de bouwwijze uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw, handgebouwd in China. Ik heb 'm in september 2015 gekocht voor een goede prijs via het internet. De slagplaat heb ik er zelf op gemaakt en ik heb er een pickup ingebouwd zodat hij ook goed op het podium te gebruiken is indien nodig. Het is een heerlijk klein gitaartje met een grootse klank en volume! Prachtig!

Sigma DM12-4, serienr.89061266, bouwjaar 1984. De "Koreaanse Martin". Ik heb hem in 2011 overgenomen van Rosa Sky bassist Henk Mellema. De gitaar was tamelijk onbespeelbaar maar na secuur afstellen en een goed setje dunne snaren gaf hij zich gewonnen. Ondanks dat het een "laminaatje" is merk je wel dat het een goed gebouwd instrument is die behoorlijk goed klinkt. Nét even geen echte Martin maar dicht in de buurt... Ik heb er begin 2012 een pickup in gebouwd en is sindsdien een regelmatig maatje op het podium.

Ovation Pinnacle 386T, serienr: 402381, bouwjaar 1992. Als opknapper in juli 2013 gekregen van collega singer/songwriter Arthur Adam. Hij deed hiermee ooit zijn eerste optreden maar had hem op een zeker moment als onbespeelbaar "dood" verklaard. Ik heb de gitaar uitvoerig onderzocht op gebreken en kwam tot de ontdekking dat de halsverbinding van het achterblad was losgekomen. Na dit probleem te hebben verholpen heb ik de ontbrekende mechanieken en topkam (zelf gemaakt uit Zweeds elandenbeen) weer aangebracht en de gitaar fijntjes afgesteld. De elektronica heb ik origineel gelaten en dat werkt prima. De gitaar speelt licht en heeft een eigen geluid. Ik kan hem, omdat het een "actieve" gitaar is, niet gebruiken in mijn normale podium systeem. Ik heb hem daarom in de Nashville Tuning gezet om hem een heel ander geluid te geven. Klinkt erg mooi!

Eko zes snarige banjo. Geen nummers en/of bouwjaar bekend.  Ik heb 'm tweedehands gekocht bij "Musica" in 1990. Om 'm te kunnen uitversterken heb ik er een zelf gemaakte piëzo in geplakt en een humbucker pickup ingebouwd. Het werkt naar behoren. Ik gebruik 'm echter zelden meer op het podium. In de studio wel. Een banjo geeft toch een typisch "sfeertje" aan een opname, zeker sinds ik hem in de "Nashville tuning" heb staan. 

Eigenbouw Les Paul. Bouwjaar 2014. (December)

Na het onbespeelbaar raken van mijn oude Les Paul in november 2014, besloot ik een nieuwe, betere te bouwen. Via het web heb ik bij ML-Factory in Duitsland een ruwe body en hals besteld en heb de gitaar in twee weken afgebouwd met de onderdelen van mijn oude Les Paul. De mooie kleur van de "tijgerstreep" top is verkregen door het hout in te smeren met notenbolster, een in water oplosbaar kleurpoeder gemaakt van walnoten. De kop van de gitaar is ingelegd met onderdelen van een sieraad wat ik in 2010 van Jessica Kilroy heb gekregen, Een gebakken driehoekje met een piepkleine schildering van de bergen van Montana en een gouden veertje die vrijheid symboliseert. (blog over de bouw: Process to a new Friend)




Eigenbouw Telecaster. bouwjaar 1985/86. Eigenlijk wilden mijn vriend Bouke Hoekstra en ik een "stringbender" bouwen, maar dit bleek al snel te ingewikkeld. We hebben er toen maar een gewone "Tele" van gemaakt. In de loop der jaren zijn er door mij nog flink wat zaken aan verbeterd en nu is het een heerlijke gitaar. Hij is gebouwd van mahonie en essenhout en de zwaar "verdunde" en aangepaste hals kwam van een  Hondo. De brug pick-up is een "Paf" en de hals pick-up heb ik zelf gewonden op een originele Telecaster spoel. In maart 2006 heb ik er nog een Bill Lawrence enkelspoels element tussengeplaatst.


Eigenbouw op basis van een zeer oude Egmond. De basis van gitaar kreeg ik van iemand die 'm bij het grofvuil wou zetten. Dat was in 1982. Veel meer was ie ook niet waard, maar ik vond het toch zonde. De originele hals was echt bagger dus die heb ik al snel vervangen door een goed spelend Hondo halsje. Voor de rest heeft deze gitaar als "knutselbak" vele gezichten gehad. In 2002 heb ik 'm maar eens echt goed bruikbaar gemaakt door er goede pick-ups en hardware op te zetten. De pickguard komt van de Eko "Jazz" gitaar. Hij klinkt en speelt nu grandioos!

Samick bas. Bouwjaar en type...? Geen idee. Gekocht bij Musica in 2001 voor in de studio. Een bassist vindt het misschien niks, maar voor mij is 't goed genoeg.

Eigenbouw steel-gitaar. Yellowstone 1. Samen met Bouke Hoekstra gebouwd in 1983/84. De "plank" is van grieks steenbeuken. Dit hout is zo hard dat je na bewerking je gereedschap kunt weggooien! In 2014 heb ik de metalen bruggen vervangen door hardhouten exemplaren met een titanium "bar" en heb ik er een nieuwe humbucker op gezet. Ik bespeel 'm in een C-G-C-E-G-C stemming.

Eko semi/akoestische "Jazz" gitaar. Waarschijnlijk uit midden jaren zestig. Origineel hoort er nog een witte plastic slagplaat op maar die vond ik zo lelijk dat ik hem er af heb gehaald. Het is een kleine gelamineerde holle klankkast die verassend goed klinkt! De gitaar is verder in originele staat en nauwelijks bespeeld. Ik heb 'm in 2008 voor mijn verjaardag gekregen van "Friends" bassist Hennie van Lunteren. Hij had hem jaren geleden gekregen uit de erfenis van zijn neef die de gitaar in '67 nieuw had gekocht. In het voorjaar van 2010 heb ik toch wat zaken veranderd. Een betere snaarhouder, mooiere metalen knoppen, een piëzo in de brug en nieuwe mechanieken. Maar vooral heb ik de hals een heel stuk dunner gemaakt en beter afgewerkt.
In mei 2016 heb ik de originele pick-up vervangen door een P-90. Mix deze met het piezo signaal en de gitaar klinkt geweldig!!

Goedkoop (triplex) barrel in 2009 meegekregen van de Marieje (het schip waar ik regelmatig op vaar. Het was totaal onbespeelbaar en ook nog eens kapot (gebroken balk en krom- en los getrokken kam). In juni 2011 zelf omgebouwd tot "Hawaii slide". Het enig andere alternatief was het kampvuur...
De schade gerepareerd, brug en topkam verhoogd, snaarhouder er op (op maat gemaakt), extra zangbalkjes er in gelijmd, stuk van de kop afgezaagd en mechanieken omgedraaid. Stemming: C-G-C-E-G-C en spelen maar!
Recycling optima forma... In 2011 heeft Jessica Kilroy hem een naam gegeven: "Two Buck Chime"

Merk, nummers en bouwjaar onbekend. Wie het weet, mag het zeggen. Waarschijnlijk is het een Egmond uit eind '50 of begin '60. Ik heb 'm als wrak gekregen (2000 ?) en heb hem weer enigszins bespeelbaar gemaakt. De slagplaat heb ik zelf gemaakt afgaande op de verkleuring in de lak. Het element had ik nog liggen. Deze is minstens zo oud als de gitaar. Hij klinkt heel aardig, vooral als slide.

Osbama mandoline. Bouwjaar onbekend, wellicht ergens rond 1920/40. In 2000 gekregen van VisAge bassist en "Friend" Hennie van Lunteren. Hij had hem in stukken boven op een kast liggen. Toen ik 'm kreeg was hij onbespeelbaar omdat de hals onder een verkeerde hoek op de klankkast stond. Ik heb dit op kunnen lossen door de hiel tot aan de toets in te zagen en vervolgens weer vast te lijmen. Het heeft gewekt! Het is een heerlijk klein instrumentje en ik speel er veel op. Om hem ook op het podium te kunnen gebruiken heb ik er een piezo pickup in gelijmd. (Zo'n goedkoop ding uit een kerstkaart!!). Klinkt geweldig!!

Juan Salvador Modelo 2 klassiek "Spaanse" gitaar in maart 2014 gekregen via vriend, roadie en collega Erwin Hoogenboom. Een relatief goedkope maar prima instrument, handgebouwd in Spanje. Laminaat mahonie achter- en zijkanten en een mooi red ceder klankblad. Waar op bezuinigd was, een niet afgewerkte toets en frets en erg goedkope mechanieken, heb ik zelf bijgewerkt. De toets en frets netjes gepolijst en de mechanieken vervangen door betere Boston's. Al met al een mooie afwisseling met alle steelstrings die ik gewoonlijk bespeel. Geen podiumgitaar maar wie weet een mooi ander geluid in de studio...

Turkse Ud, gekocht in april 2005 in Kusadasi. Het was een soort "halffabrikaat. De klankplaat was niet gelakt, er zat een andere kam/snaarhouder op met nylon snaren en houten stemknoppen. Voor mij onbespeelbaar... Ik heb 'm dus ernstig verbouwd tot een soort kleine luit. De kam en snaarhouder met pennen, frets in de toets en gitaarmechanieken, alles om hem geschikt te maken voor stalen snaren. En het werkt! Klinkt fantastisch!

De Hohner Marineband monharmonica is altijd al mijn "bij" instrument geweest. Natuurlijk kan je als gitarist niet zonder een beugel. Ik heb die van mij al jaren aangepast om niet voor een microfoon te hoeven blijven staan. Vroeger had ik er piëzo's op gemaakt maar sinds een aantal jaren gebruik ik een Mini-Flex 800/585-7659 "The Soundhole Mic" condensator microfoontje. Op de bovenkant van de beugel heb ik een soortje "windschermpje" gemaakt om te voorkomen dat mijn ademhaling te horen is. In maart 2016 heb ik mijn oude beugel, die ik sinds 1979 had, vervangen voor een nieuwe.

Om op het podium een goed geluid te hebben heb ik in 1989 samen met mijn toenmalige vriend en collega "Wild Oat" gitarist een aan mijn wensen aangepaste voorversterker gebouwd. Na flink wat expirimenteren werd het een dubbele pre-amp (gitaar-mondharmonica). In 2012 gaf de originele gitaar pre-amp de geest en heb ik hem moeten vervangen door een externe Fishman GII. De parametrische toonregeling heb ik van het gitaarkanaal naar de mondhamonica verplaatst. De gitaar wordt vervolgens door een DBX 286A voiceprocessor geleid. Een zelf op maat gemaakt pedaal gebruik ik om de kanalen aan of uit te zetten. Er zijn per kanaal twee uitgangen (Line en gebalanceerd XLR). De instrumenten worden verbonden door een standaard microfoonkabel en een splitbox aan m'n gitaarband. De Chertler JAM 100 versterker die er bovenop staat gebruik ik sinds februari 2014, waar nodig, als monitor of als mini PA.
Het is al vele jaren een mooi meubelstuk en een perfecte set-up. Regelmatig gebruik ik ook een simpeler setup bestaande uit een zelfgebouwde splitbox (in plaats van het 19 inch rack) en externe Fishman Aura Dreadnought pre-amp.
Zoiets koop je niet...



Triumph Les Paul Goldtop. serienr.3233, bouwjaar 1963. Onbespeelbaar geraakt in november 2014.

Tweedehands gekocht bij "Muziekhuis Jan" in Deventer ergens eind jaren zeventig van de vorige eeuw. Het was een wrak, maar ik heb 'm zorgvuldig opnieuw opgebouwd en, in de loop der jaren, aan mijn wensen aangepast. De hals pick-up is een "Paf" en de brug pick-up is een "Super 70". Eigenlijk was er bijna niets meer origineel aan dit instrument. Ik gebruikte 'm voornamenlijk in de studio. Helaas is hij in november 2013 onbespeelbaar geraakt en heb ik met spijt in het hart moeten besluiten om hem te slopen ten behoeve van een nieuw te bouwen Les Paul. De resten hangen aan de buitenmuur, in de achtertuin van mijn huis langzaam te vergaan. 
RIP 1963-2014...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten